Jak
zapewne wszyscy wiedzą układ klimatyzacji nie jest układem
samoobsługowym. Oprócz standardowego przeglądu, który powinno wykonywać
się nie rzadziej niż co 2 lata, bardzo ważne jest odgrzybianie układu
klimatyzacji i wentylacji. Niestety w większości przypadków
uświadamiamy to sobie dopiero, gdy w samochodzie zaczyna być odczuwalny
nieprzyjemny zapach.
Spowodowane jest to obecnością pleśni, grzybów i wszelkiego rodzaju
drobnoustrojów, które głównie gromadzą się na parowniku
i jego okolicach. Wilgoć od parownika oraz bardzo ograniczony dostęp
światła to idealne warunki do występowania tego typu organizmów.
Nieprzyjemny zapach, który tworzą grzyby i pleśnie jest nawiewany
dmuchawą do wnętrza pojazdu powodując duży dyskomfort podczas jazdy,
ale znacznie gorsze są reakcje alergiczne, które mogą wystąpić u
pasażerów. Dlatego układ klimatyzacji powinien być odgrzybiany raz do
roku, a jeżeli zachodzi konieczność to częściej. Rozróżniamy trzy
główne metody odgrzybiania układu klimatyzacji: piankowa, ozonowa oraz
ultradźwiękową.
Metoda
ultradźwiękowa –
odgrzybianie metodą ultradźwiękową polega na wpuszczeniu pary powstałej
w wyniku „rozbijania” cieczy ultradźwiękami (np. urządzenie MIST) do
układu wentylacji pojazdu. Jest to prosta, szybka i skuteczna metoda
pozwalająca na usunięcie zanieczyszczeń mikrobiologicznych z pojazdu.
Jeżeli dobierzemy odpowiedni środek, po naszej operacji w kabinie
samochodu pozostaje przyjemny świeży zapach.
Tegoroczną
nowością firmy Ecotechnics jest stacja do obsługi układów klimatyzacji
zintegrowana z urządzeniem do odgrzybiania metodą ultradźwiękową.
Projekt taki nazwano Saniflux. Topowym modelem jest stacja ECK 3000
Sani +. Oprócz czynności, które dotychczas w trybie automatycznym były
standardem, stacja dodatkowo posiada możliwość odgrzybiania układu
wentylacyjnego samochodu. W tym celu używa się specjalnego płynu
chemicznego Saniflux liquid, który należy wlać z boku stacji przez
specjalny lejek. Płyn chemiczny jest rozpylany metodą ultradźwiękową i
wydalany na zewnątrz urządzenia elastycznym wężem spiralnym, który
przez uchyloną szybę samochodu wprowadzamy do wlotu układu
wentylacyjnego.
Efektem
tego jest widoczna mgiełka, która zasysana jest przez wlot do układu
wentylacji w tzw. „nogach pasażera”. Mgiełka ta składa się z bardzo
małych cząsteczek chemicznych dzięki czemu penetrując układ wentylacji
oraz parownik unieszkodliwia grzyby i bakterie bardzo skutecznie.
Podczas takiego sposobu odgrzybiania zaleca się demontaż filtra
przeciwpyłowego, a po zakończeniu procesu odgrzybiania wywietrzenia
kabiny pojazdu.
Poniżej
pokrótce opis techniczny urządzenia do obsługi układów klimatyzacji ECK
3000 Saniflux. Stacja wykonuje następujące czynności w trybie
automatycznym:
- odzysk i oczyszczanie czynnika,
- separację oleju,
-
test szczelności suchym azotem (w tym celu zachodzi potrzeba
podłączenia butli z suchym azotem lub pominięcie tej funkcji) [fot.1],
- wytworzenie próżni i test szczelności na podciśnieniu,
- wprowadzenie świeżego oleju,
- wprowadzenie barwnika UV (tegoroczna nowość to hermetyczny zbiornik
na barwnik [fot. 2]),
- napełnienie układu A/C
czynnikiem chłodniczym R134a.
Dodatkową
funkcją jest możliwość w tym samym czasie odgrzybienia układu metodą
ultradźwiękową, która została opisana powyżej. Jest to bardzo istotne,
gdyż tym samym skracamy czas obsługi samochodu wykonując obie czynności
serwisowe. Urządzenie posiada wbudowany system diagnostyczny układu
A/C, gdzie na podstawie czterech parametrów, a mianowicie ciśnień po
części wysokiej HP i niskiej LP oraz temperatury zewnętrznej i
temperatury nawiewu diagnozowana jest wydajność klimatyzacji.
Podsumowując:
dzięki automatycznemu urządzeniu do obsługi układów klimatyzacji ECK
3000 Saniflux jesteśmy w stanie wykonać standardowy przegląd układu
klimatyzacji:
- metodą ultradźwiękową odgrzybić układ wentylacyjny,
- skontrolować szczelność suchym azotem
-
zdiagnozować efektywność klimatyzacji przeprowadzając diagnostykę
dynamiczną oraz - przy użyciu specjalnej przystawki tzw. flushing kit
zrobić płukanie układu klimatyzacji